پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204982
به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومي
با وجودگذشت 60 سال از عمر روابط عمومي هنوز تعريف مناسبي در سازمان ها ندارد
تاریخ انتشار : 1395/02/27
نمایش : 1391
با وجود گذشت 60 سال از عمر نهاد روابط عمومي در کشور، شايد هنوز تعريف مناسبي از روابط عمومي و موقعيت آن در سازمان ها وجود ندارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،  27 ارديبهشت ماه به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومي نامگذاري شده است که اين مناسبت را به تمامي دست اندرکاران زحمت کش اين حوزه تبريک عرض مي نمايم و با تمام وجود به ايشان که تا به امروز مهجور و فراموش شده بودند خسته نباشيد مي گويم.

با وجود گذشت  60 سال از از عمر نهاد روابط عمومي در کشور هنوز شايد ارائه تعريف مناسبي از روابط عمومي و موقعيت آن در سازمان ها نيستيم. وقتي به نوشته ها و سخناني که وضعيت روابط عمومي سازمان هاي مختلف را توصيف ميکند و همچنين گزارش عملکردهاي روابط عمومي ها نگاه مي کنيم متوجه اين موضوع مي شويم. روابط عمومي ها در اکثر سازمان ها بيشتر نقش واحد تشريفاتي را بازي مي کند که با محدود کردن حوزه فعاليت خود به امور برگزاري جشن ها، مراسم تقديرو تشکر، ارائه گزارش عملکرد، اعلاميه تسليت و برنامه هايي از اين دست که عمده ترين فعاليت هاي روابط عمومي ها در سازمان ها محسوب مي شود باعث تغيير ماهيت روابط عمومي ازيک نهاد پويا و تاثير گذار به يک نهاد تشريفاتي و غير تخصصي مي شود.
يکي ديگراز تعاريفي که در جامعه نيز عرف شده روابط عمومي را پل ارتباطي مي دانند که در نقش يک واسطه، اطلاعات درون و بيرون يک نهاد يا سازمان را به هم متصل و با ايجاد و برقراري ارتباط و اطلاع رساني سعي دارد از اين پل براي رسيدن به اهداف و خواسته هاي خود استفاده نمايد.

به نظر مي رسد راهکار اصلي براي رفع اين معضل در روابط عمومي ايران، باز تعريف شرح وظايف روابط عمومي در سازمان ها بر اساس متد علمي و روند جهاني باشد با اين هدف که روابط عمومي تبديل به نهادي پويا با شرح وظايف تخصصي شود.

از اهميت جايگاه روابط عمومي همين بس که موفقيت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان به عملکرد آنها وابسته است و در اصل کار روابط عمومي ارائه تسهيلات و خدمت به مديريت مي باشد نه شخص مديرو در پايان به عوامل زيرکه از جمله مشکلات روابط عمومي هاي ادارات دولتي ، سازمانها وحتي موسسات و شرکتهاي خصوصي مي باشد اشاره مختصري مينمايم.
 
1-بي توجهي به تخصص در روابط عمومي که استفاده از روش هاي صحيح وعلمي توسط کارشناسان فن روابط عمومي کمک خواهد کرد روابط عمومي ماهيت اصلي خود را به دست آورد.
 
2-بي توجهي به  خلاقيت و نوآوري براي رفع اين معضل کليدي که آينده روابط عمومي ايران در گرو حل آن است بايد از طرف دولت و سازمان ها جهت ايجاد انگيزه  جوايز ويژه يي براي تحقيقات و نوآوري هاي علمي در اين رشته در نظر گرفته شود.
 
3- عدم استفاده ازتکنولوژي جديد با وجود گسترش فراوان اينترنت در کشور هنوز شاهد آن هستيم که سازمان هاي بسياري سايت اينترنتي خود را فعال نکردند تا از طريق آن نسبت به معرفي سازمان خود و عملکردهايش و همچنين ارائه اخبار مربوط به سازمان اقدام کنند.
 
4- نگراني مديريت از انتشار آمار و حقايق و منفعل شدن روابط عمومي هامعمولاً مديراني كه احساس مي كنند در كارشان نقطه ضعف وجود داشته و يا آمار و اطلاعات درستي در مورد اداره خود ندارند از منتشر شدن عملكرد شان واهمه داشته و از اينكه كسي اطلاعات آنها را فاش كندمي ترسند.كه اينگونه مديران چون روابط عمومي ها به رسانه ها دسترسي دارند همواره مراقب آنها هستند که اطلاعات را به بيرون ندهند و نگاه امنيتي به روابط عمومي دارند.
 
 5-محدود كردن فعاليتها به امور خاصي يك باور غلط در ادارات جا افتاده كه روابط عمومي فقط مسئول نصب پلاكارد ، تسليت، تهيه دسته گل ، نصب روزنامه در تابلو اعلانات و خلاصه هر كاري كه هر كس قادر به  انجام آن است، مي باشد  و براي درست انجام شدن اينگونه کارها به روابط عمومي كه معمولاً به نظر آنها بي‌كارترين فرد اداره است واگذار مي شود.
 
6-در اختيار نداشتن اطلاعات و آمار ضروري : روابط عمومي ها بايد با شيوه هاي علمي و درست به جمع آوري و به روز كردن اطلاعات و آمار دستگاه پرداخته و دستگاه نيز مانعي براي آن ايجاد نکند .
 
7- محدود كردن و دامن زدن به بروكراسي و کاغذ بازي وجود كاغد بازي و بروكراسي اداري ، همكاري نكردن مدير و قسمتهاي مختلف ، دادن اطلاعات غلط و بعضاً به صورت قطره چكاني به روابط عمومي موجب مي شود روابط عمومي ها يا از دريافت اطلاعات خسته شده و دنبال اين كار را نگيرد و يا اطلاعات بسيار كم و محدودي در اختيار او قرار گرفته تا از كار سازمان سردر نياورد و مشكلات را نتواند به مقام مافوق به صورت آماري و نظر سنجي ارائه دهد.
 
8- جلوگيري از ورود خبرنگاران و گزارشگران به سازمان و واحدهاي تابعه و ندادن اطلاعات اينگونه روابط عموميها از انتشار نقاط ضعف واهمه دارند و به همين دليل خبرنگاران را به درون سيستم راه نمي دهند و در نتيجه ارتباط آنها با مخاطبين خود به صورت يك سويه نامتناسب بوده و باز خورد اطلاعاتي كه به رسانه ها مي دهند نيز بسيار كم و   غير كاربردي است
 
به هر صورت اميد است با برطرف کردن موانع و مشکلات کار براي روابط عمومي ها از جمله توجيه و آموزش مديران سازمانها در زمينه علوم ارتباطات و روابط عمومي ، بالا رفتن علم مديران روابط عمومي  و بکار گيري تکنولوژي جديد ارتباطات و اطلاعات ونيروهاي متخصص اين رشته در سازمانها  و همکاري رسانه ها به عنوان چشمان بيدار مردم و مخاطبين بتوان روابط عمومي پويا و اثرگذار را در دستگاهها و سازمانها نهادينه و جايگاه واقعي وعلمي خودرا بازيابد.

ياداشتي از حسين قاسمپور
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html